Een bizar heftige grap bij de kapper in Bananasplit

Frans Bauer, Humberto Tan en Victoria Koblenko in de ban van alopecia

Afgelopen zaterdag is Bananasplit weer begonnen. Ik heb mijn medewerking verleend aan het item ‘bij de kapper’.

Het is een bizarre grap, Bananasplit_2waarbij dames een gratis behandeling kunnen ondergaan. De haren van de dames worden gewassen met een nieuwe lekker tintelende shampoo. Terwijl de shampoo lekker aan het inwerken is, zien de dames bij de andere dame (die in het complot zit) dat er flink wat mis gaat. De verkeerde shampoo blijkt te zijn gebruikt en na het afhalen van de handdoek gaan alle haren van de dame (en dat ben ik dus) mee. Je kunt je wel voorstellen wat de reactie van de andere dames is.

Bananasplit: kijk de scene ‘bij de kapper’ vanaf 7.40 min.

Bij RTL Late Night was op vrijdag 16 januari al een voorproefje te zien. Frans Bauer vertelde over de tegenstelling van een traan en een lach. Frans heeft een aantal weken geleden zijn vader met wie hij een zeer goede band had verloren en vertelt daar zeer openhartig over. Ik heb overigens veel respect voor de wijze waarop hij dit doet. Daarnaast komt de nieuw serie van Bananasplit aan bod. Frans vertelt dat zijn vader de scene bij de kapper het leukste vond.

Humberto Tan introduceert de scene met de woorden: “ikzelf zou daar niet zo’n moeite mee hebben”. Hij heeft zelf een mooi kaal bolletje.

En dan komt het filmpje

Victoria Koblenko

Victoria Koblenko

KoblenKo_2

 

Hilariteit alom. De schrik. De ontzetting die ook duidelijk van het gezicht van Victoria Koblenko is af te lezen. Humberto reageert tegen Victoria: “je kijkt alsof je op een mijn trapt, stel je voor dat het echt gebeurt”.

En dat is precies de reden waarom ik hieraan heb meegewerkt. Stel je voor dat het echt gebeurt! Ja stel je toch eens voor. Wat zou je doen? Hoe zou je reageren? Dit is toch wel heel heftig!

Je ziet het gebeuren in de scene bij de kapper. Heel veel emoties komen er los. Bij de dames in de stoel die denken dat hen hetzelfde zal overkomen. Bij de kijker, ow wat erg! Het zal je maar gebeuren. En dan de opluchting als blijkt dat het niet zo is. Wat een bizar heftige grap! Er is overigens niemand die denkt, goh die vrouw die in het complot zit, hoe komt die zo kaal? Maar dat even terzijde.

RTL Late Night: kijk het item vanaf 1.05.00 uur

Een bizar heftige grap

Ja dat kan je het wel noemen. Het hebben van alopecia is geen grap en het laatste wat ik wil is dat er om alopecia wordt gelachen. Toch heb ik besloten om mijn medewerking aan deze grap te verlenen. Ik ben sowieso wel van de humor, juist ook de galgenhumor. Ik vind dat dit soort humor relativeert en in één keer de zere vinger op de gevoelige plek legt. Want lachen om de ellende van een ander geeft voor jezelf opluchting. Zo van, gelukkig ben ik niet zo, heb ik dat niet of is mij dat nog nooit overkomen. Het zorgt ervoor dat je jezelf kan verplaatsen in die ellende van de ander. En dat is precies waar ik het voor heb gedaan. Het besef dat het verliezen van je haar een hele heftige en bizarre ervaring is. Dat het je zomaar kan overkomen. En al is het maar heel kort, de schrik komt bij de ‘slachtoffers’ in één keer binnen, zij voelen het een paar seconden. De paniek, de wanhoop….en dan meteen die opluchting. Het is gelukkig maar een grap. Je zit in Bananasplit.

Bananasplit_3

En de kijker? Die voelt hetzelfde. Die voelt mee met het ‘slachtoffer’. Die voelt ook enkele seconden de paniek, de ontzetting, de heftige schrik. De kijker denkt wellicht, zo zeg, dat is heftig. Wat erg voor dat meisje in de stoel. De kijker leeft mee, betrekt het naar zichzelf. Het zal je maar gebeuren.

Het zal je maar gebeuren

Ja, het zal je maar gebeuren. Je verliest al je haar. In één dag of nacht. Binnen een aantal weken of in een paar jaar. Of je krijgt ineens ronde kale plekken. Soms één, soms een paar. Soms groeien de plekken weer aan, maar verschijnen ze een paar weken of soms een paar jaar later weer op andere plekken. Soms verlies je je haar en groeit het na een paar jaar weer ineens terug. En soms gebeurt je dat een aantal keer in je leven. En dat is Alopecia!

Alopecia is veel meer dan het verliezen van je haar. Gedeeltelijk of helemaal. Het is ook de paniek, de wanhoop, de onzekerheid. Het is de frustratie. Frustratie omdat niemand je kan vertellen hoe het verloop zal zijn. De frustratie dat er geen medicijn tegen is. Dat er geen middeltje is dat je haar weer laat teruggroeien. De frustratie als tegen je wordt gezegd: “gelukkig is het geen levensbedreigende ziekte”. Je moet er maar mee leren leven. Alopecia is een proces, waarin je opnieuw naar jezelf moet leren kijken. Alopecia en alles wat daarbij hoort heb je levenslang.

Opluchting?

Mensen met alopecia voelen de opluchting nooit. Zij voelen soms hoop, als er weer wat haartjes groeien, als al het haar weer terug groeit, als er weer een bericht is over een onderzoek waarbij misschien een oplossing is gevonden voor alopecia. Maar dat blijft altijd bij hoop, nooit opluchting. Het is en blijft wat het is. Je hebt levenslang alopecia. Hoop blijf je altijd houden, ook ik. Ik hoop ook ooit de opluchting te voelen. Dat er een echt werkend medicijn zonder heftige bijwerkingen wordt gevonden. Ik hoop ooit de opluchting te voelen dat het gelukkig niet zo is. Dat het niet zo is dat ik geen haar heb en dat ik op een ochtend wakker word en al mijn haar weer terug is en ik de zekerheid heb dat het zo blijft. Dat is de hoop die ik altijd zal blijven houden. Maar de realiteit is anders. En om goed om te kunnen blijven omgaan met mijn alopecia, heb ik het na ruim 25 jaar eindelijk geaccepteerd. Heb ik geleerd de alopecia een stukje van mijzelf te laten zijn. Het is wat het is.

De dames bij de kapper vonden het achteraf niet erg. Ze vonden de grap heel leuk en hebben er hartelijk om kunnen lachen. Ik heb ze gezegd dat ik het eigenlijk heel erg vond ze zo in de maling te nemen, maar ze begrepen het.

Begrip

En dat is wat ik vraag. Begrip. Begrip voor iedereen met alopecia. Zodat ik als vrouw met mijn kale bolletje over straat kan lopen zonder te worden nagestaard. Dat niet wordt gedacht dat ik een chemokuur heb ondergaan of één of andere besmettelijke ziekte heb. Nee, ik wil gewoon dat mensen weten dat het alopecia is. En dat het iedereen zomaar kan overkomen.

Want laat ik over één ding heel duidelijk zijn: KAAL ZIJN IS GEEN KEUZE!!!

Wil je meer weten over alopecia? Lees er alles over op www.alopecia-vereniging.nl

Marion Kremer

4 thoughts on “Een bizar heftige grap bij de kapper in Bananasplit

  1. alle respect, vooral voor de vrouwen die te lijden hebben van Alopecia. In een wereld die elke afwijking van “de norm” discrimineert. Ook door “grappen” van dit soort. Gelukkig brengt ook negatieve ” reclame” ons tot nadenken.
    Hulde aan alle vrouwen die er in slagen om evenwichtig met deze handicap te leven en hun omgeving die hen daar bij steunt !

  2. Mooi verwoordt wat alopecia met je doet, ik weet het helaas uit eigen ervaring.. Ik heb op het moment een ‘goede’ periode na een jaar een haarwerk te hebben gedragen. Het moeilijkste is inderdaad dat je weet dat het zomaar ineens weer de kop kan opsteken. Maar nu geniet ik van mijn eigen haar zo lang het duurt…

Plaats een reactie